15 feb 2019

Lervig åpner blendery i Ledaal Park

Når utbyggingen av Ledaal Park står ferdig i 2020 flytter Lervig inn med et nytt konsept. En blanding av besøkssenter og produksjon.

15 feb 2019

Det er leilighetskomplekset «Alexander» i den ærverdige hermetikkfagskolen fra 1952 som skal huse det nye konseptet fra Lervig. I deler av første etasje vil det komme næringsvirksomhet, der blant annet velkjente Kanelsnurren åpner ny kafé ved siden av.

Dermed møtes to av Stavangers stolte industrikulturer, bryggerinæringen og hermetikkindustrien. Iallfall det som er igjen av den, historien.

Utsalg og smaking

I det 300 kvadratmeter store lokalet som er reservert Lervig skal det inn et blendery. Her skal det lagres og blendes ulike varianter øl fra store eikefat som senere skal selges verden over. Det blir også plass til et utsalg for bryggeriets etter hvert mange produkter, og besøkende skal også få mulighet til å smake på produktene.

Lervig driver allerede i dag en omfattende virksomhet der besøkende inviteres til bryggeriet for å se og lære mer om hvordan de ulike ølsortene blir til. Denne virksomheten flytter nå til Ledaal Park, som dermed blir en attraksjon rikere, både for turister og fastboende.

Trenger mer plass

Daglig leder i Lervig AS, Anders Heide Kleinstrup, sier det blir stadig flere besøkende i bryggeriets nåværende lokaler.

– Da vi skal produsere mer og mer øl på vår eksisterende lokasjon i Stavanger, blir det mindre og mindre plass til besøkende. Vi er glade i gjester og derfor åpner vi sommeren 2020 denne nye lokasjonen som vil overta mesteparten av de besøkende, sier Kleinstrup.

Han sier dette blir det nærmeste å drikke øl i en offentlig park – i Stavanger .

– Dette er hverdag i for eksempel Oslo, og det blir nå muligheter for å sitte ute i Ledaalparken og smake på ølet, og vi skal sørge for å holde oss på den rette siden av grensen mellom den private og offentlige delen, sier han.

– Hva er et blendery?

– I et blendery blir det lagret og blendet ulike varianter øl fra store eikefat som senere skal selges verden over. Det er en omfattende og tidkrevende prosess som tar mellom seks måneder og halvannet år. Ølet må smakes på hele tiden for å kunne finjustere, så her snakker vi om et veldig spesialisert og eksklusivt øl, sier Kleinstrup.

Supplerer tilbudet

Jan Christian Drarvik.

Markedsansvarlig Jan Christian Drarvik og prosjektleder Odd-Are Njå i Base Bolig sier de har jobbet lenge med å få på plass en leietaker som kan supplere det eksisterende tilbudet i Ledaal Park. Fra før ligger Matmagasinet i det gamle hermetikklaboratoriet.

– Det er viktig at vi finner aktører som kompletterer hverandre, og da dette konseptet fra Lervig dukket opp visste vi med en gang at det var riktig. Dette er et superspennende prosjekt, sier Drarvik.

Lervig har på sin relativt korte levetid rukket å bli en av Stavangers mest kjente merkevarer og høster stor anerkjennelse i inn- og utland for sine produkter, og bryggeriet går nå inn i en ny fase.

Leave a comment
Flere innlegg
Kommentarer
Kommentar