Base Property har inngått avtale med arkitektur- og designkontoret Snøhetta om utviklingen av nytt hotell i havgapet på Kvitsøy.
Snøhetta er valgt på grunn av sin spisskompetanse på arkitektur og landskap og har allerede vært på befaring i området der hotellet er tenkt planlagt.

– Det er et helt unikt prosjekt og vi ser virkelig frem til å jobbe med dette. Det er vilt, det er vakkert, og det kan være veldig vått på Kvitsøy, sier prosjektdirektør Jette Cathrin Hopp i Snøhetta.
Det siste fikk hun selv merke under en befaring på øya tidligere i oktober.
– Det er noe helt eget med naturen og møtet med havet der ute. Det er en opplevelse som treffer deg rett der det skal, midt i hjertet. Et sted man ønsker å komme tilbake til, sier Hopp.
– Snøhetta et bevisst valg
Alfred Ydstebø i Base Property sier Snøhetta ble valgt for deres spesial- og spisskompetanse, og at forventningene om høy kvalitet ved alle sider av prosjektet er store. I tillegg gjenspeiler valget av arkitektkontor viktige deler av markedet hotellet henvender seg mot.
– Snøhetta er et internasjonalt selskap, og dette er et prosjekt som i aller høyeste grad henvender seg mot det internasjonale markedet, sier Ydstebø.
Snøhettagruppen består av rundt 200 arkitekter, landskapsarkitekter, interiørarkitekter og grafiske formgivere, fordelt på kontorer og studioer i Oslo, New York, San Francisco, Innsbruck, Adelaide og Stockholm.
Kontoret er kjent for prosjekter som biblioteket i Alexandria i Egypt, Den norske ambassaden i Berlin, operabygget i Bjørvika, Petter Dass-museet i Alstahaug, utvidelsen av SFMOMA-expansion i San Fransisco og inngangspaviljongen til 9/11-Memorial Museum i New York.

– Et eldorado for adventure tourism
Også reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger er begeistret over planene på Kvitsøy. Hun sier «adventure tourism» er det raskest voksende segmentet i verden.
– Ideen om å bygge et arkitektonisk spektakulært hotell, midt ute i havgapet er rett og slett bare en drøm for reiselivet i Rogaland. Her får de besøkende kombinasjonen av rå natur, det ekte og nære, et rikt kulturliv og matopplevelser basert på fantastiske råvarer rett utenfor døren, sier hun.
Saupstad sier hun skulle ønske hotellet allerede sto klart.
– Se for deg hvilket eldorado dette vil bli med spektakulære opplevelser i alle typer vær, på sykkel, i kajakk, i båt eller hva som helst, dette blir bare helt rått! erklærer hun.
Internasjonal oppmerksomhet
I avtalen med Base legger Snøhetta vekt på at hotellet skal være med og styrke identitets- og stedsutviklingen av Kvitsøy som en unik opplevelsesdestinasjon, der bevaring og skånsom bruk av naturen er førende for hele utviklingsprosessen.
Det skal utvikles en bygningstypologi som forholder seg til omgivelsene og tilrettelegge for opplevelsen av å bo i naturen, slik at innovativ arkitektur bidrar til internasjonal oppmerksomhet og tiltrekningskraft.
Prosjektpresentasjonen inneholder følgende utgangspunkt til byggeprogram:
- Etablere et unikt hotell preget av særegen arkitektur i havgapet vest på Kvitsøy.
- Rundt 125 rom, maksimalt 150. Kvalitetsrestaurant med kortreist mat og spa.
- Konferansefasiliteter på circa 300 m². Størrelsen på fasilitetene vil tilpasses antall rom.
- Hotellet skal ha minimal påvirkning på eksisterende natur og omgivelser — fra hotellet trer du direkte ut i naturen.
- Hotellet skal bistå med å skape økt økonomisk og kulturell verdi på Kvitsøy.
- 50 til 100 nye arbeidsplasser som følge av synergieffekter med nye aktiviteter og tilbud med utgangpunkt i mangfoldet av lokale muligheter på og rundt
Kvitsøy. - Bærekraftige og innovative energiløsninger.